Πληροφορίες

Συνολικές προβολές σελίδας

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011

Διαδραστικοί Πίνακες (Πρόσθετη παιδαγωγική αξία)

1. Πρόσθετη παιδαγωγική αξία έχουμε:


- Όταν χρησιμοποιείται με συγκεκριμένο ρόλο σε περικείμενο όπου
θεωρείται και υφίσταται ευρεία παράλληλη χρήση pc από μαθητές.
- Όταν ενισχύεται ο διάλογος της τάξης.
- Όταν η θεατρικότητα της χρήσης των εργαλείων των εκπαιδευτικών
λογισμικών είναι ορατή σε όλους τους μαθητές.
- Όταν γίνεται δημόσιο 'μαστόρεμα' (π.χ. κειμένου ή λεκτικής
επίλυσης προβλήματος μαθηματικών - φυσικής).
- Όταν γίνεται δημόσιο concept mapping (ως στοιχείο διαλόγου στην
τάξη).
- Όταν γίνεται χρήση layers ειδικά σε εικονικές αναπαραστάσεις
(φυσική - γεωγραφία).
- Όταν γίνεται θέαση και σύγχρονος αναστοχασμός διαλόγων που
διεξάγονται ασύγχρονα.
- Όταν γίνεται δημόσιο drag-dropping και χρήση δυναμικού λογισμικού.
- Όταν γίνεται θέαση και συζήτηση ιστότοπων.
- Όταν δημιουργούνται σημειώσεις πάνω σε παρουσίαση - λογισμικό
(note taking).
- Όταν οι παρουσιάσεις - σημειώσεις που δημιουργούνται στον ΔΠ
αποθηκεύονται και διανέμονται στους μαθητές.

2. Κίνδυνοι

Θέλει προσοχή ώστε να μην συμβεί:

- Ενίσχυση της μετωπικής διδασκαλίας αφηρημένης ύλης είναι
εξαιρετικά βολική για όλους (αλλά δεν έχει πρόσθετη αξία).
- Παροχή ύλης, που επίσης βολεύει ιδίως σε σχέση με το 'ψηφιακό
σχολείο' και τη χρήση πλατφορμών όπως εύκολα μπορεί να
παρεξηγηθεί.
- Ανάπτυξη - ενίσχυση μιας αντίληψης management/accountability για
την εκπαίδευση που επίσης βολεύει (τους διοικητικούς και
αυτούς που αποφεύγουν την ουσία).
- Η μεγάλη εξάρτηση από το λογισμικό που συνοδεύει τους ΔΠ (η οποία
είναι επικίνδυνη αν αντικαταστήσει εκπαιδευτικά λογισμικά ειδικά
σχεδιασμένα από ειδικούς της εκπαίδευσης)
- Η άκριτη υιοθέτηση χαζό 'εκπαιδευτικών' εφαρμογών (π.χ. κουιζ)

Επίσης θέλει προσοχή:
- Να μην αναπτυχθεί η αντίληψη του ΔΠ ως αντικείμενο διδασκαλίας
(δεν παρουσιάζουμε τον ΔΠ αλλά τα δρώμενα στη μάθηση και στη
διδασκαλία με τη βοήθεια του).
- Να μην εμφανιστεί το φαινόμενο των 'ειδικών' (δηλαδή να δεχτούμε
άκριτα διάφορους τύπους που τον χρησιμοποιούν και εμφανίζονται ως ειδικοί
στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση)
- Να μην υιοθετηθεί η άκριτη ώθηση σε ΕΛΛΑΚ και πλατφόρμες.
- Να μην υποτιμηθεί το εξειδικευμένο εκπαιδευτικό λογισμικό στα
χέρια των μαθητών (π.χ. Να υιοθετηθούν τα Math tools του
SMART Notebook αντί των λογισμικών δυναμικής γεωμετρίας, CAS και
προγραμματισμού που έχουν αναπτυχθεί με παιδαγωγικές αρχές στο πλαίσιο
ερευνητικών προγραμμάτων για την εκπαίδευση).
- Να μην συμβεί υποτίμηση και εκφυλισμός της χρήσης λογισμικών και
pc από τους μαθητές και γενικότερα της εμπειρικής μάθησης
(Αφαιρώντας από το διδακτικό σχεδιασμό διαδικασίες που εμπλέκουν την
εμπειρική μάθηση - στο βαθμό που αυτή μπορεί να επιτευχθεί στο
σημερινό σχολείο κάνουμε βήματα πίσω στον βολικό συντηρητισμό)
- Να μην υιοθετηθούν άκριτα ως μέσα διδασκαλίας 'λογισμικό και
συγγραφικά συστήματα' που φτιάχνουν και προωθούν οι ίδιες εταιρίες
χωρίς βέβαια παιδαγωγικές γνώσεις και που προωθούν πολλές φορές πιεστικά και
αντιδεοντολογικά.
- Να ξεχάσουμε ότι οι ΔΠ αρχικά αναπτύχθηκαν για να εξυπηρετήσουν
εταιρίες που θέλουν να προωθήσουν προϊόντα και διαδικασίες με σκοπό το
κέρδος (ο κίνδυνος είναι να περάσουν τέτοιες αντιλήψεις στην διδακτική
διαδικασία).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου